Ik kom maar al te vaak startende ondernemers tegen die een probleem hebben om de prijs van hun product of dienst vast te leggen. Ook meer ervaren ondernemers zeggen dit probleem wel eens te herbeleven. Klinkt het herkenbaar? Dan hoop ik dat je onderstaande verhaal doorleest.
Gisteren had ik nog een gesprek met een freelancer (een expert consultant) die me de opmerking maakte , “ik heb het gevoel dat ik sukkel met mijn pricing” en me aansluitend een directe maar persoonlijke vraag stelde : “Ann, werk jij uurtje factuurtje?”
Waarom ik hem van antwoord diende : “Neen, absoluut niet. Ik werk voor mijn jaartraject met een abonnementsvorm die loopt over meerdere maanden.”
Deze persoon vroeg me naar mijn “prijzen” waarop ik hem open en eerlijk antwoordde. Hij vertelde me, dat ik de eerste was in de afgelopen 3 jaren, die open en eerlijk was over de prijzen en hoe deze (voor mij) tot stand zijn gekomen.
Gek, want ikzelf geloof namelijk zeer sterk in bouwen aan je netwerk en in kennis delen. Maar ik geloof ook zeer sterk in vertrouwen. En wie mijn vertrouwen schaadt, zal dit voelen. Dat zijn enkele van mijn “waarden”.
HET ECHTE PROBLEEM
Het probleem van de prijszetting is dus voor mij vaak geen pricing probleem, maar eerder een waarde-probleem. Starters en soms zelfs ervaren ondernemers schatten zichzelf en hun product of dienst niet voldoende naar waarde in. En vervolgens maken ze er geen vertaalslag van. Dus de klant en je netwerk kan zich niet inleven in de juiste waarden. Over dat waardeverhaal kan ik nu - na drie jaar zelf als zelfstandig ondernemer te werken - ondertussen wel een boompje opzetten. En dat boompje wil ik graag met jou verder delen . Mijn boompje heeft ondertussen ook een naam gekregen en dat noemt value based ondernemen.
VALUE BASED ONDERNEMEN
Want je waarden zijn jouw kern. Ze zijn jou denk- en werkmethode die net het verschil kunnen maken voor je netwerk (kortom voor je #stakeholders)
De waarden zijn namelijk de #klantmagneten. Ze zijn de diepere reden waarom je klanten met jou willen samenwerken. Ze zijn net dat wat maakt dat klanten zeggen “dat, dat wil ik ook”.
De waarden van een organisatie of van jezelf als ondernemer zijn in het post-coronatijdperk nog veel belangrijker geworden dan enkele jaren geleden. Want iedereen (ondernemer, werkgever, werknemer, …) iedereen blijkt zoekende. Iedereen wil geïnspireerd geraken. Dus de vraag is, zoek je zelf inspiratie of ben je al klaar om anderen te inspireren.
DE VOLGENDE STAP
Heeft dit onderwerp bij jou iets losgemaakt? Dan wil ik er wel eens met jou over sparren. Via een inspiratiegesprek, klik op de button hieronder
Een fijne werkdag
Ann Poleunis
Let’s Get Inspired
0476/96.12.98
Commentaires